vrijdag 23 augustus 2013

Snoepjesroze

Een naaidip...voor velen geen onbekend begrip. Meestal vooraf gegaan door een heel creatieve periode om dan stilletjes aan uit te doven door tijdsgebrek en babyperikelen. De dochter heeft geen stilzittend 'gat'. Stappen, stappen, stappen...neen, niét alleen maar met z'n tweeën. Leuke fase die 1+ maar o zo vermoeiend. Maar met dit in het verschiet, kon ik niet anders dan subtiel het winnie-de-pooh loopwagentje boven halen en hopen dat dit de dochter even kon afleiden. 

Het wordt een creatief jaar, dat is zeker. Binnenkort start de naailes (en hoop ik eindelijk eens een knoopsgat te leren maken *bloos*) en ga ik met haar naar Stik Niklaas om leuke workshops te volgen. Genoeg redenen om die naaidip goodbye te zeggen en er weer ferm in te vliegen. 

Op het programma vandaag iets simpels. We willen geen frustraties kweken, het moet snel gaan en het moet vooral plezant stikken. 
Het werd een donsdekenovertrek voor de babykamer. Of moet ik peuterkamer zeggen? Want mademoiselle wordt groot.

Ik maakte een exacte kopie van een bestaande overtrek. 
Benodigdheden:
* één stuk stof van 130cmx95cm
* één stuk stof van 150cmx95cm. Iets langer dus om een 'flap' te maken langs de binnenzijde.

Eigenlijk best simpel, net zoals ik het wou. Van beide stukken stof ging ik met de overlock over één breedte en zoomde ik om met de gewone naaimachine. Daarna even met het strijkijzer een stukje van het grootste stuk stof naar binnen strijken (de 'flap') zodat beide stukken stof even groot worden. 
Ik legde daarna de stukken stof met de goede kanten op elkaar (de 'flap' komt dan langs de buitenzijde te liggen) en ging er met de overlock over. Daarna nog even over stikken voor de stevigheid, naden strijken en KLAAR! 

De overtrek matcht nu perfect bij de eerder gemaakte vlaggenlijn die na de dochter haar eerste verjaardag verhuisde naar haar kamer. Meneer uil en Mevrouw giraf keken er naar en zagen dat het goed was. Zij blij, ik blij.


Stof: Hamburger Liebe - Dutch Love Blossom Rosa

3 opmerkingen:

  1. Zo'n mooi stofje, helemaal assorti met de beestjes ! Veel succes met de naailessen en workshops. De naaikriebeltjes zullen weer vlug terug zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel schoon stofke! Ik denk dat onze dochters en wij zelf ongeveer even oud zullen zijn, niet?
    Net op je blog terecht gekomen, ik ga jou volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verslaafd aan de 'blossoms' ;-)
    Jade is van 31 juli 2012 en wordt dus 13 maanden. Voor haar ben ik beginnen naaien ;-)
    Veel leesplezier en ik kom bij jullie ook eens een kijkje nemen!

    BeantwoordenVerwijderen