woensdag 14 augustus 2013

Rokjes voor luizakken

Het moeten niet altijd kleedjes zijn die vanonder de naaimachine rollen. Ik had nog wat stof over van mijn vorig projectje en zocht een snel en gemakkelijk doel om de middaglunch mee op te vullen. Jaja, zo verslaafd ben ik. Nu ja, kwestie van manlief niet altijd in de kou te zetten 's avonds. De laatste tijd ging er nogal veel tijd naar het kleedje from hell. 

Ik had nog een patroontje liggen van mijn allereerste naailes. Een A lijn-rokje van Mme Zsa zsa. Zonder de tierlantijntjes. Ik gebruikte enkel het voorpand + naarwaarde bovenaan. Aangezien het kleinste patroon voor een 2jarige is, liet ik de naadwaarde onderaan weg.
Geen beleg, geen rits, niks nada.

1/  Patroon op stofvouw leggen en knippen maar. Doe dit 2x. 
2/  Overlock of zigzag de zijkanten van de 2 lappen stof.
3/  Leg de 2 lappen stof met de goede kanten op elkaar en stik de zijkanten aan elkaar.
4/  Strijk de naden open
5/  Plooi bovenaan 1cm naar binnen en dan nog eens 2,3 à 2,5cm naar binnen. 
     Dit wordt de elastiekkoker. Ik gebruikte elastiek uit de Hema van 20mm.
6/  Stik de koker boven en onder zo dicht mogelijk tegen de rand maar laat 
     een opening van ongeveer 3cm bij het stikken van de onderrand. 
7/  Nu kan je de elastiek door de koker trekken. Gebruik hiervoor een veiligheidsspeld. 
     Echt een handig trucje.
8/  Bepaal hoe strak of hoe los je rokje bovenaan moet zijn en stik de elastiek even 
     samen.
9/  Daarna de opening van de koker dicht stikken waarbij je meteen ook even over
     de elastiek mee stikt zodat deze niet verschuift.
10/ Stik een biais aan de onderkant van je rokje OF zoom hem om. Aan jou de keuze!

Et voila, het rokje voor luizakken is in 10 stappen klaar. Geen zever, ideaal voor tijdens de lunchpauze (als je home office hebt).



Stof: Veritas

1 opmerking: